Centrala / dawna Kolonia Artystów

Sam nie jestem stąd / I am a tourist here myself

czas i lokalizacja: 16-17 listopada 2012 // 17.00-24.00, ul. Doki 1, budynek 175 A, Centrala Telefoniczna, Stocznia Gdańska
+ pokaz dokumentacji wideo projektu zrealizowanego w Centrali: 20 listopada – 12 grudnia 2012 // 15.00-21.00, ul. Doki 1, Budynek Dyrekcji, II piętro, Stocznia Gdańska

 

UCZESTNICY:
Michał Andrysiak, Kuba Bielawski, Bogna Burska, Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz, Dickie Dreams Soundsystem (Krystian Wołowski +M.Bunio.S), Adam Hryniewicki, Piotr Jahołkowski, Radek Kobus (Decay Sound), Tomasz Kopcewicz, Lipali, Honorata Martin, NAVIGATORGONG (Robert Usewicz +Joanna Jordan), Agata Nowosielska, Anna Orbaczewska, Julia Porańska, PGR ART (Robotnik Sztuki Mikołaj Robert Jurkowski, Robotnik Sztuki Sylwester Gałuszka), projekt Cicho, cicho (Olimpia Dębska, Ola Fijałkowska, Emilka Garska, Kama Kania, Karolina Piątkiewicz, Magda Małyjasiak, Adam Nagórski, Karolina Szambelan, Iwona Zając), projekt chlebalin/czerkas/łuniewicz, Queen Bitch (vc kristi), Maja Ratyńska, Maciej Salamon,snake / estern front soundNOsystem, Anna Steller, Studio à Propos, Michał Szlaga, Artur Trzciński, Jolanta Woszczenko, Sebastian Woźniak, Tomasz Wierzchowski, Konrad Zientara, Alina Żemojdzin.

OPIS:
Projekt nawiązuje do tematu tegorocznej edycji Festiwalu Narracje „Art thou gone, beloved ghost”. Ożywia nieistniejące już miejsce. Kształt Stoczni zmienia się każdego dnia, obraz zapamiętany konfrontuje się z obrazem zastanym. Budynek Centrali Telefonicznej w czasach strajków w Stoczni był ważnym miejscem, bo właśnie stamtąd nadawano bezpośrednie i wolne od cenzury transmisje negocjacji strajków w sierpniu 1980. Od 2002 do 2007 roku w budynku działali artyści, w tym czasie Centrala nazywana była Kolonią Artystów. Część artystów pozostała na Stoczni i ma swoje pracownie w Budynku Dyrekcji, który przylega do Centrali.
Artyści rozliczą się z miejscem i czasem. Nie będzie to jednak prosty rachunek zysków i strat, a raczej przetłumaczenie formuły otwartych, niezależnych pracowni – wypełnienie pęknięć, podsumowanie ich obecności na Stoczni. Upływ czasu pozwoli im na znalezienie perspektywy do oceny ich marzeń i wyobrażeń jak to będzie “na Stoczni” przed jej zaanektowaniem, oraz okresu kiedy stanowili jej część.
Do projektu zostali zaproszeni wszyscy artyści (do których udało się dotrzeć), którzy mieli lub współdzielili pracownie w Budynku Centrali lub aktualnie zajmują pracownie w Budynku Dyrekcji. Na zaproszenie odpowiedziało ponad 40 osób. Projekt ma charakter procesualny, artyści wejdą do budynku Centrali dopiero 16 listopada o godz.17:00. Podczas dwóch dni trwania projektu będzie można zobaczyć akcje, performance, koncerty, instalacje, wystawy. Większość artystów nie była w budynku po jego opuszczeniu, więc nie tylko zwiedzający będą czuli się jak turyści.

HARMONOGRAM

Akcje:
16-17.11.2012, Michał Andrysiak, Oni-My
16-17.11.2012, Piotr Jahołkowski, Mandala na wyjście
16-17.11.2012, Tomasz Kopcewicz + Sebastian Woźniak, OWOCE
16-17.11.2012, Honorata Martin, Chleb

 

Instalacje:
16-17.11.2012, Olimpia Dębska, Ola Fijałkowska, Kama Kania, Magda Małyjasiak, Adam Nagórski, Karolina Piątkiewicz, Karolina Szambelan, Emilia Garska, Iwona Zając, Projekt Cicho, cicho
16-17.11.2012, Queen Bitch (vc kristi), Triple Trip on GLB
16-17.11.2012, Maja Ratyńska, Mam to w archiwum
16-17.11.2012, Studio À Propos, Projekt audio
16-17.11.2012, Michał Szlaga
16-17.11.2012, Tomasz Wierzchowski, Skocznia Gdańska

Koncerty (parter):
16.11.2012
20:00, Konrad Zientara
21:00, Decay sound live set
22:00, Adam Hryniewicki
23:00, Dickie Dreams Soundsystem (Krystian Wołowski + M.Bunio.S)

17.11.2012
19:00, NAVIGATORGONG – Robert Usewicz i Joanna Jordan
20:00, projekt łuniewicz/czerkas/chlebalin
21:00, Tomasz Wierzchowski
22:00, snake / estern front soundNOsystem

Performance:
18:00, 16.11.2012, Kuba Bielawski, Czas Mistyki i Ekologii
19:00, 16.11.2012, Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz, Strefa zagrożenia skażeniem
18:00, 17.11.2012, Anna Steller + Maciej Salamon, ChiP
21:30, 17.11.2012, Piotr Jahołkowski, Mandala na wyjście

Projekcje:
16-17.11.2012, Bogna Burska, Bez tytułu
17:00, 17.11.2012, Lipali
16-17.11.2012, PGR ART (Robotnik Sztuki Mikołaj Robert Jurkowski, Robotnik Sztuki Sylwester Gałuszka), ZŁO-DZIEJE

Wystawy:
16-17.11.2012, Agata Nowosielska, Miasto
16-17.11.2012, Anna Orbaczewska, Gone1, Gone2
16-17.11.2012, Maciej Salamon, Pocztówka ze Stoczni Gdańskiej

O UCZESTNIKACH:
Michał Andrysiak (ur. ’86), fotograf, twórca instalacji multimedialnych oraz opraw wizualnych do przedstawień teatralnych. Od dwóch lat związany z artystami pracującymi na  terenie Stoczni Gdańskiej.

Jakub Bielawski urodzony w Gdańsku 6 lipca 1975 roku. Performer,  malarz, muzyk i poeta. Znany najbardziej ze swych licznych performanców w Toruniu, Krakowie, Ustce, Łodzi, Bydgoszczy, Warszawie, Olsztynie i Poznaniu. W Olsztynie, Gdańsku i Inowrocławiu miały miejsce również wystawy malarskie. Eksperymentalne zdjęcie Jakuba Bielawskiego wisiało w Sukiennicach w Krakowie. Telewizja Holenderska w programie „One Minute” pokazała jego prace wideo. Publikował wiersze i prace na łamach pism „Portret”, „Kurier nadbałtycki”, „Luz” i innych.

Bogna Burska (ur. 1974 w Warszawie; mieszka i pracuje w Gdańsku). Malarka, autorka filmów, instalacji i fotografii. Ukończyła warszawską ASP (2001). Pierwsze obrazy, malowane palcami bezpośrednio na podłożu (płótno, ściana, szkło), tworzą kompozycje przypominające zakrzepłe smugi krwi. Równolegle artystka zajmuje się aranżowaniem wnętrz (pokoi dziecięcych, korytarzy, buduarów) o niepokojącej aurze, osiąganej poprzez drobne interwencje: znaczący nieład, zaplamiona pościel, jadowity pająk (Arachne, 2003), tworząc przestrzenie pełne napięcia, wytrącające widzów z ogólnie przyjętych schematów percepcyjnych. Komponuje też mozaikowe układy kolorowych fotografii, w których np. zestawia uszkodzone fragmenty ciała z kwiatami (Życie jest piękne, Algorytm 2002). W pracach wideo wykorzystuje sekwencje z popularnych filmów oraz telewizyjnych relacji, wchodząc w polemikę z kanonami estetyki i przyzwyczajeniami zakorzenionymi w wizualnej warstwie kultury. Seria filmów found footage gra z przemieszczającymi się zwierciadłami (2006-2008) i ostatnie prace w tej technice (Tysiąc śmierci 2010/2011, Bitwa pod Grunwaldem 2011) ukazują mechanizmy powstawania i obrazowania współczesnych narracji kulturowych. Jest adiunktem w Katedrze Intermediów ASP w Gdańsku, gdzie w 2009 r. obroniła doktorat.

Krzysztof Leon Dziemaszkiewicz, urodzony 1963, performer, choreograf, współtwórca gdańskiego Teatru Ekspresji od 1995 prowadzi autorski Teatr patrz mi na usta, związany z Sopocką Fundacją Integracji Nauki Kultury i Sztuki SFINFS’, Autor wielu performance, choreografii, akcji. Twórca jest tym, kim sam chce siebie stworzyć, w imię wolności każdej jednostki ludzkiej. Transgeniczna, transseksualna praca Dziemaszkiewicza ma na celu łączenie przeciwieństw, stawianie pytań o granice między zwierzęcością i człowieczeństwem.

Dickie Dreams Soundsystem to M.Bunio.S i Goodboy Khris znani bardziej z Dick4Dick. W duecie dają upust swoim elektroniczno- parkietowym inklinacjom i miłości do prostego beatu na 4/4. 23.04.2012 ukazał się debiutancki mini-album zatytułowany „Not Really Shocking Story About The Whole Universe”, składający się z 7 utworów w klimacie disco, electro, nu-funk. Inspiracją były sample pochodzące z piosenek Dick4Dick – odpowiednio przetworzone nadały harmonię i rytm nowym numerom. Jednym z koncertowych założeń duetu jest redukcja sprzętu pozwalająca zmieścić się na stole dj’skim- a więc laptop, sampler, syntezator i efekty na wokale.

Adam Hryniewicki – ur. 1976 w Białymstoku, studia na kierunku rzeźba w Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowni Edwarda Sitka. Artysta audiowizualny, perkusista, producent, były członek zespołu Dick4Dick (jako DICK DEXTER), Gypsy Pill, Uniform, Trismagistros, Super Girl & Romantic Boys, Cavaleris. Autor muzyki do programów telewizyjnych dla TVP, instalacji artystycznych, a także przedstawień teatralnych „Hamlet” w reżyserii Moniki Pęcikiewicz w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz „Kobiety z przeszłości” w reż. Eweliny Marciniak w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym w Koszalinie. Związany ze stocznia od początku jej istnienia do chwili obecnej.

Piotr Jahołkowski, ur.15.07.59 w Sopocie. Studia: AWF Gdańsk, ASP Gdańsk wydz. Rzeźby. Od 15 lat studiuje japoński zen pod kierunkiem Jakusho Kwong Roshi SMZC Santa Rosa CA. Współzałożyciel Związku Twórców Fahrenheit oraz Akademii Multimedialnej w Gdańsku gdzie wykładał przez 2 lata. Od 7 lat mieszka i tworzy na terenie Stoczni Gdańskiej w ramach Młodego Miasta – grupy twórców opanowujących przestrzenie postindustrialne, autor rzeźb min.: Pomnik Morświna w Gdyni na Skwerze Kościuszki, wystawy malarstwa indywidualne: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Ostróda, Dortmund, Mendocino (San Francisco), zbiorowe malarskie; Detergenty94, wielokrotnie Muzeum Osobliwości, od 12 lat współpracuje z sopockim Sfinksem współtworząc widowiska pokazywane w Warszawie, Wilnie ,Rydze, Berlinie, Rio de Janeiro, Gdańsku i Sopocie, autor performance (ultrafioletowe body painting) pokazywanych min, we Wrocławiu na Mandali2007, festiwalu sztuki Nowe Miasto, Noc Transwizji 5 lecie Modelarni, Instytut Sztuki Wyspa. Współpracował scenograficznie i brał udział w spektaklach Beladonna, Cafe Domino, Variete Cameleon teatru Patrz Mi Na Usta Leona Dziemaszkiewicza i innymi teatrami: Znak, Delikates. Tworzył scenografię i występował w projektach: Out of Control, Kings of Caramel, Pink Freud i innych dla artysty wideo Macieja Szupicy.
Ostatnie akcje wizualno – dźwiękowe to: Tropem Traserów – etiudy synchroniczne w Teatrze w Oknie, Nagła Wykończeniówka – w Modelarni w Stoczni, PetOpera oraz Petummobile w Filharmonii podczas Globe Forum i Globe Award (2011), wraz z ekipą artystów Młodego Miasta: Adamem Hryniewickim, Tomkiem Wierzchowskim i Konradem Zientara.

Radosław Kobus (Decay Sound) urodzony w 1978 r w Częstochowie. Studia rozpoczął w 2001 roku na wydziale malarstwa i grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Dyplom w pracowni prof. Macieja Świeszewskiego oraz aneks w pracowni prof. Marii Targońskiej w 2006 r. Zajmuje się malarstwem sztalugowym i muralami, grafiką użytkową, aranżacjami wnętrz oraz instalacjami i działaniami dźwiękowymi. Od roku 2002 działa i rezyduje w Koloni Artystów na terenach Stoczni Gdańskiej.Tworzy muzykę  inspirując się  roots reggae, dub, industrialem, elektroniką. Uczestniczył w wielu wydarzeniach kulturalnych oraz festiwalach miedzy innymi Berlin dub festiwal, cyklicznie od 5 lat można go usłyszeć na Ostródzkim molo w trakcie Ostruda reggae festiwalu, jest także organizatorem obozu muzycznego Dab sound Camp którego celem jest między innymi edukacja w zakresie produkcji i realizacji dźwięku.

Prowadzi 2 net lable  www.deathbird.pl/getdub i www.deathbird.pl/trinityrec,  z których można pobrać jego produkcje. Jego publikacje można znaleźć tak że pod adresem francuskiego labla http://kingdubfamily.com

 

Tomek Komar Kopcewicz, malarz, twórca prac wideo, obiektów, niedzielny gitarzysta. Związany z gdańskim środowiskiem twórczym, współzałożyciel grupy „Znajomi Znad Morza“ (Kuba Bielawski, Malina Tomaszewska, Anna i Adam Witkowscy, Sebastian Woźniak). Rezydował w Gdańskiej Kolonii Artystów. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Prace wideo Kopcewicza to najczęściej krótkie zapętlone formy, kręcone statyczną kamerą. Powstają zwykłe w kontekście do jego obrazów. Łączone razem z malarstwem tworzą dodatkowe narracje i choć są często integralną częścią projektów malarskich, można je również traktować jako samodzielne realizacje. Kopcewicz chętnie maluje cyklami tworząc wiele wariacji na temat jednego motywu („kraty“,“barierki“, “autobusy“). W cyklach „Po drodze“ i „Kraty“ artysta maluje to co po drodze przez miasto napotykamy. To przedmiot jego obsesyjnego przemalowywania lub statycznej rejestracji kamerą. Za pomocą Malarskiej multiplikacji motywów architektury oraz komunikacji miejskiej a także filmowej rejestracjii, ujawnia mechanizm tworzenia i respektowania regulacyjnych praktyk i ograniczania społecznego potencjału. Prace te przekazują niewątpliwie krytyczną treść, w intrygującej delikatnej malarskiej formie, przeczącej zaangażowanemu językowi zagorzałej dyskusji czy propagandy. Artysta odrealnia malowane przedmioty, elementy architektury miejskiej z zastanego kontekstu, a pracując nad poszczególnymi motywami coraz bardziej upraszcza ich formy, aż do zatarcia przedmiotu odniesienia i jego uabstrakcyjnienia.

 

LIPALI tworzą:

Tomek „LIPA” Lipnicki – vocal, git

Łukasz „LUK” Jeleniewski – dr, perc

Adrian „QLOS” Kulik – bass,vocal

 

W 2003 roku wykrystalizował się skład. Jako sekcja rytmiczna występują Adrian „Qlos” Kulik (ex.TUFF ENUFF) i Łukasz „Luk” Jeleniewski (ex.IMTM). W 2004 już jako trio została wydana płyta LIPALI „Pi” materiał 3 – miejskiej formacji LIPALI nawiązuje do źródeł muzycznych fascynacji lidera. Mamy, więc do czynienia z ciekawą mieszanką psychodeliczno – corowo – grungeową, pełną poszarpanych mrocznych melodii typowych dla hc („Niezatapialni”) przejmujących lirycznych niemal wokali w stylu L. Staleya, ( „Jeśli”, „Życzenia”), które paradoksalnie składają się na całkiem spójną całość. Materiał zawarty na płycie „Pi” jest głęboko osadzony w stylistyce stricte rockowej, nawiązującej raczej do klasyki tego gatunku i niewiele ma wspólnego z tak modnym obecnie brzmieniem spod znaku new metal. Klasyczny jest również skład, bowiem LIPALI to świetnie uzupełniające się hendrixowskie trio, działające w myśl starej jak świat teorii brzytwy Okhama stawiającej prostotę i oszczędność formy oraz treści ponad bezsensowną kakofonię. Lipa po raz kolejny udowadnia, że jest jednym z najlepszych wokalistów rockowych w Polsce. Niewielu jest bowiem rodzimych rockman’ów, którzy tak jak on, zupełnie od niechcenia, pokonują karkołomne nieraz wokale. Do tego jeszcze po polsku, co jak wiadomo, jest wyższą szkołą jazdy i w naszym kraju stanowi zjawisko dość kuriozalne. W roku 2007 ukazała się nowa płyta LIPALI „Bloo” nakładem firmy FrontMusic. W 2008 zespół otrzymał nominacje do 6 Fryderyków. Gala odbyła się 07.04. i jeden z 6 Fryderyków trafił do Tomka „Lipy” Lipnickiego w kategorii wokalista roku. W tym roku został podpisany kontrakt z wytwórnią Lemon Records premiera płyty „TRIO”.
W 2010 Tomasz Lipnicki był nominowany do Złotego Dzioba Radia Wawa i otrzymał 7 nominacji do Fryderyka. Po raz kolejny Lipa otrzymał Fryderyka w kategorii wokalista roku.

 

 

Projekt łuniewicz/chlebalin/czerkas

Bartłomiej Łuniewicz –posługujący się komputerem kompozytor muzyki współczesnej, improwizator i teoretyk. Eksperymentator i pomysłodawca „laboratorium free”, tworzył z Chlebalinem skład „drum and brass” wykonujący własne, minimalistyczne kompozycje. W latach 2003 -2004 artysta rezydujący na terenie Stoczni Gdańskiej, od 2011 ponownie związany ze Stocznią.

Siergiej Chlebalin – kaliningradzki muzyk, saksofonista, kompozytor, grający jazz i muzykę współczesną, autor muzyki do spektakli, muzyk orkiestrowy. W latach 2003-2004 artysta rezydujący na terenie Stoczni Gdańskiej. Współtworzył wtedy z Bartłomiejem Łuniewiczem, „laboratorium free” oraz skład eksperymentalny „drum and brass”.

Jovan Czerkas – mieszkający w Niemczech muzyk, saksofonista, improwizator. W Polsce nagrał płytę z eksperymentującym sonorystą Markiem Rogulskim „rogulusem”, Tomaszem Szwelnikiem i Michałem Gosem. W latach 2003-2004 udzielał się w Stoczni Gdańskiej.

Zaprezentują kompozycje na saksofony, głosy, komputer i instrumenty perkusyjne. Będą poszukiwać ekstremalnych kontrastów, stosując charakterystyczne dla form otwartych środki. Koncert w ramach festiwalu Narracje 2012 jest dedykowany z jednej strony serializmom „swobodnie tonalnym”, a z drugiej muzyce eksplorującej głosowość i polirytmię – jest to przedsięwzięcie zmierzające do wywołania ducha „laboratorium free”, poddające ponownej ocenie zderzenie estetyk trzech poszukujących improwizatorów: Łuniewicza, Czerkasa i Chlebalina.

 

Honorata Martin ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku na kierunku malarstwo ze specjalizacją intermedia. Dyplom w pracowni malarstwa u prof. Mieczysława Olszewskiego i w pracowni intermediów u Wojciecha Zamiary. W 2007 spędziła semestr w Univeristy of Marmara w Istambule, Turcja.

Martin jest nie tylko artystką multimedialną, która odważnie ale również świadomie wykorzystuje środki i materiały w tworzeniu prac, systematycznie realizując cały projekt, który z reguły składa się z paru warstw znaczeniowych. W swoim dorobku ma parę znaczących realizacji jak chociażby instalacja „Polowanie nocą na przeszłość wśród gruzów, nie do końca jeszcze martwych” podczas Festiwalu Grassomania w Gdańsku w 2010 roku czy  „Jak to wszystko uporządkować. Obraz 3d” w 2011, za którą została nagrodzoną podczas konkursu Gepperta, oraz podczas Gdańskiego Biennale Sztuki.

 

 

Projekt Cicho, cicho:

Olimpia Dębska, Aleksandra Fijałkowska, Emilia Garska, Kama Kania, Karolina Piątkiewicz, Magda Małyjasiak, Adam Nagórski, Karolina Szambelan, Iwona Zając

 

Olimpia Dębska, rocznik 1986, plastyk, magister historii sztuki (Obrazy w przestrzeni miejskiej. Sztuka street artu w Gdańsku i murale Iwony Zając ), obecnie zajmuje się turystyką i wciąż szuka zajęcia. W latach 2004-2009 w Młodej Załodze (przede wszystkim murale szekspirowskie, Morze dla Warszawy, Idąc za słowem etc) 2012 mural i projekty tablic pamiątkowych poświęconych W. Wagnerowi w ramach Roku Władysława Wagnera 2012.

 

Aleksandra Fijałkowska (ur. 1987 r.) absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego na Wydziale Nauk Społecznych. Od 2003 roku zaangażowana w akcje artystyczne związane z przestrzenią miejską (m.in. Plener Stocznia, cykliczne warsztaty muralesu w ramach Festiwalu Szekspirowskiego, Cuda Wianki, Idąc za Słowem). Od 2008 zajmuje się animacją kultury tworząc warsztaty artystyczne dla dzieci i młodzieży współpracowała z publicznymi instytucjami takimi jak: Stowarzyszenie A Ku Ku Sztuka, Gdańska Galeria Miejska, Europejskie Centrum Solidarności.

 

Emilia Garska – ur. 1987r., absolwentka socjologii na Uniwersytecie Gdańskim, młoda artystka street-artowa, animatorka warsztatów plastycznych, należy do grupy Grafitówki. Od 2006r. tworzy muralesy w przestrzeni publicznej. Brała udział w projektach takich jak: „Akcja Mur!”, „Cuda wianki”, „Idąc za słowem”, „Streetwaves”, „Stop przemocy wobec kobiet”, „Z kontrkultury w popkulturę”.

 

Magdalena Małyjasiak – ur. 1984r. w Gdańsku. Absolwentka resocjalizacji na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2005 roku zajmuje się przede wszystkim fotografią. Jej zdjęcia były prezentowane m.in. w Warszawskim Aktywie Artystów (2007), w Instytucie Sztuki Wyspa (2008), w Warszawskiej Fabryce Trzciny (2008) w CSW Łaźnia (2009, 2011), w Państwowej Galerii Sztuki (2010), w Gdańskiej Galerii Miejskiej (2011) w Muzeum Sopotu (2011) w MCKA Zatoka Sztuki (1012) w Galerii na Korytarzu (1012). Autorka projektów „My” i „Make a wish.”

 

Adam Nagórski – urodzony w 1988 roku w Gdańsku . Student piątego roku. W wolnym czasie podejmuję się różnych dorywczych prac. Należąc do Młodej Załogi brał udział w grupowych projektach: „Interpretacje”, „Plener Stocznia”, „Szpitale Motylkowe”.

 

Karolina Piątkiewicz, rocznik 85, od zawsze w Gdańsku. Uczestniczka plenerów i warsztatów artystycznych. Pracowała jako instruktor sztuki, stawia pierwsze kroki w tworzeniu i prowadzeniu warsztatów dotyczących tematyki praw człowieka oraz edukacji seksualnej. Od kilku lat związana z organizacją pomocową- pracuje z osobami wykluczonymi społecznie. Wierzy w ludzi.

 

Karolina Szambelan – urodziła się w Gdańsku, w 1977 r. Współtworzy artystyczną przestrzeń miejską Trójmiasta, Stolicy, włączając się w animację artystyczną młodych, uczestnicząc w kampaniach społecznych _muralesy, warsztaty__Plener Stocznia, Festiwal Szekspirowski, Iwona Zając i Młoda Załoga, Morze dla Warszawy, Akcja Mur!, Cuda Wianki, Europa przyjeżdża na Letnicę, Symbole Wolności, Idealna, Odważni Wygrywają.

 

Iwona Zając – urodziła się w 1971 r. w Gdańsku. Artystka, twórczyni muralesów, m.in. „Stocznia”. Autorka projektów performatywnych „Mama”, „Idealna”, „Cudzoziemka”. Jest autorką filmu „Nike stoczniowa odchodzi” oraz wspólnie z Moniką Popow książki „Idealna. Od poradnika do dialogu”.

 

NAVIGATORGONG Robert Usewicz i Joanna Jordan – MUZYKA ŚWIATA, SZAMAŃSKI TRANS, MEDYTACJA, ETNO, UZDRAWIAJĄCE DŹWIĘKI, UNIWERSALNA HARMONIA – tworzą go: ROBERT USEWICZ – inicjator projektu, muzyk, kompozytor i Mistrz Gongu, inżynier dźwięku i producent muzyczny oraz JOAN JORDAN – Kobieta w drodze, malująca obrazy, projektująca wnętrza według zasad harmonii; twórczyni projektu „Biegnąca z Wilkami”

Koncert/performance NAVIGATORGONG to MISTERIUM – duchowa uczta, która wprowadza uczestnika w stan głębokiej kontemplacji-medytacji. Doświadczymy dźwięków gongów, śpiewających mis tybetańskich, bębnów szamańskich, bębna mocy „ANUKA”, fletów i głosów. Wszystko zagrane z nowatorskim podejściem tworzy unikalne brzmienie – „KOSMICZNĄ SYMFONIĘ”.

http://www.navigatorgong.com/

 

Agata Nowosielska – urodzona w 1982 roku. Mieszka i pracuje w Gdańsku. Artystka, eseistka i kurator sztuki. Chętnie posługuje się malarstwem ale także fotografią, obiektem i tworami site-specific. Ze Stocznią Gdańską i Młodym Miastem związana od 2004 roku. Obecnie członkini Fundacji Centrala artystów w Stoczni Gdańskiej. Absolwentka Hochschule für Künste Bremen Klasse Yuji Takeoka, Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku – Wydział Malarstwa i Grafiki w pracowni prof. Teresy Miszkin oraz Podyplomowych Muzealniczych Studiów Kuratorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim, Kraków. Obecnie kuratorka w gdańskim Klubie Żak. Publikowała w Exit , Intertekst oraz Panoptikum. Brała udział w licznych wystawach w kraju i zagranicą w tym: ‘Pożegnanie z bajką’, Studio BWA, Wrocław, CUDOKRACJA Modelarnia przy Instytucie Sztuki Wyspa Gdańsk ,8 Konkurs im.Eugeniusza Gepperta Wrocław , Wydział Remontu’,Instytut Sztuki Wyspa, Jeune Creation Centquatre ,Paryż , „Baltic Sea Days”, Saint-Petersburg, Rosja.Stypendystka Bremerkunstipendium 2007, Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska w 2010 roku. Zdobywczyni II nagrody w międzynarodowym konkursie ‘Bilder retten Bücher’ Narodowa Biblioteka Wiedeń.

 

Anna Orbaczewska-Niedzielska

Edukacja: 1994-1999 Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, wydział malarstwa i grafiki / 1996-1998 Królewska Akademia Sztuk Pięknych w Hadze, wydział malarstwa i grafiki / 1989-1994 Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Bydgoszczy, kierunek- projektowanie graficzne

 

Wystawy indywidualne:

2011grudzień wystawa malarstwa w Bremische Burgerschaft (związana z pobytem rezydencyjnym w ramach- Bremen Kunststypendium), Brema;

2011styczeń “Nigdy nic nie wiadomo” Gdańska Galeria Miejska,Warszawa;

2010 listopad “Looks can be deceiving / pozory mylą” Galeria Milano, Warszawa

2008 październik-listopad „Podejrzane” – wystawa malarstwa w galerii Milano w Warszawie;

2008 kwiecień- maj „Podejrzane, Pets”- wystawa malarstwa w Austriackim Forum Kultury w Warszawie;

2006 październik-listopad projekt malarski pt. „Emocje prawdziwe” CSW Łaźnia w Gdańsku;

2006 maj/czerwiec „Podejrzane”; Projekt 1, Uniwersytet Gdański, Wydział Prawa i Administracji, Biblioteka;

2004 wrzesień-październik wystawa malarstwa w Galerii Society For Artists w Chicago, Illinois, USA;

2000 październik wystawa malarstwa i rysunku w Galerii Promocyjnej Pałacu Opatów w Oliwie (odział Muzeum Narodowego w Gdańsku);

1999 październik wystawa malarstwa w Muzeum Hillesluis w Rotterdamie, Holandia;

 

 

PGR ART istnieje poza podziałami i jednoznacznie wyznaczonymi granicami. Nie jest dla nas istotne, czy to co robimy to jeszcze sztuka, już polityka lub zabawa. PGR nie tworzy, PGR uzmysławia. PGR stanowi tym samym coś więcej niż tylko grupę artystyczną, jest mianowicie projektem społecznym, a może nawet sposobem na życie.

 

Mikołaj Robert Jurkowski – Robotnik Sztuki, założyciel grupy artystycznej Centralny Urząd Kontroli Technicznej CUKT oraz Wolnej Pracowni PGR_ART z siedzibą w Koloni Artystów Gdańsk Stocznia. Inicjator powstania Instytutu Twórczych Działań ITEDE oraz współtwórca Koloni Artystów Gdańsk Stocznia. Autor projektów edukacyjnych: „Młodzi Młodego Miasta”, warsztatów dla dzieci pt. „Dotyk Sztuki”. Związany z działaniami TOTARTU i Fundacją Wyspa Progress, pomysłodawca Warsztatów artystycznych realizowanych w CSW Łaźnia pt. „Kraina Kreatywności” oraz „Wędrowcy”.

 

Sylwester Gałuszka – Robotnik Sztuki, prezes Fundacji Kolonia Artystów, animator wydarzeń artystycznych w Koloni Artystów Gdańsk Stocznia. Założyciel Wolnej Pracowni PGR_ART z siedzibą w Koloni Artystów Gdańsk Stocznia. Autor projektu cyklicznych prezentacji studentów ASP „Extreme art.”, współtwórca warsztatów artystycznych pt. „Kraina Kreatywności”, „Wędrowcy”, „ARTour 2016”. Realizuje prace wideo w technice found-footage. Założyciel Galerii wideo „6,21” z siedzibą w Kolonii Artystów, twórca projektu WRZESZCZ ART!.

 

Queen Bitch (vc kristi), od 2002 r. jako Voice Controller Kristi (nazwa jej projektu solo) mieszkała i tworzyła w Kolonii Artystów w Gdańsku (Stocznia). Po zaadoptowaniu jednego pietra budynku Centrali jako klub, zaczęła organizować regularne imprezy oraz wydarzenia artystyczne jako Brown Soft Fruit projekt. W tym samym czasie była jedną z pierwszych dj-ek w Polsce grającą styl electro. Współpracowała również z takimi zespołami jak „Uniform” czy „Temporary Internet Files”. Współpraca ta zaowocowała wydaniem EP-ki jako „Temporary Internet Files” a dwa kawałki zostały wydane na płytach Radia Trójki oraz składance Noviki „Spokojna Niedziela” przez Radiostacje. Pod koniec 2004 roku wyjechała do UK gdzie zaczęła współpracę z „Cybrsonica and Future of Sound” jako producent międzynarodowych festiwali, takich jak „London Games Fringe Festiwal”, czy Kinetica Art Fair, gdzie dwa razy zaprezentowała projekt VC Kristi & Oddscene (żywa improwizacja muzyczna wraz z hologramowymi projekcjami, za pomocą użycia sprzętu Motion System). Współpracowała również jako producent wydarzeń artystycznych i performerskich z „Roundhouse Theatre” oraz organizacją artystyczną UP Projects czy organizacją filmową Moth. W 2008 roku w Londynie założyła własną grupę żeńska pod nazwa „Bitches On Bikes” (Polska, Hiszpania, USA), z którą koncertowała po całej Europie. Na początku 2010 roku przeprowadziła sie do Berlina, gdzie poznała uznanego producenta muzyki dubstep Jamesa King`a (UK), wraz z którym zaczęła współpracę pod nazwą Dirty Bitch. W chwili obecnej kończą produkować EP-ke, która zostanie wydana pod koniec tego roku przez Rockforce Records w Wielkiej Brytanii, a już teraz można posłuchać ich kawałka „Swagger and Dance” na polskiej składance „Nu Sounds from Poland” wydanej przez NoEcho records we wrześniu tego roku. Parę miesięcy temu zaczeła rownież współpracę z Corrine Alvarado, producentką muzyki elektronicznej z UK pod nazwa Queen Bitch & Just Another Blond. Dziewczyny pracują obecnie nad pierwszym albumem.

Kristi, jako Queen Bitch kontynuuje kaiere dj`a po całej Europie.

Więcej: http://soundcloud.com/voice-controller-kristi, http://soundcloud.com/dirty_bitch, http://www.youtube.com/user/vckristi/videos?flow=grid&view=0, http://www.cybersonica.org/, http://www.upprojects.com/

 

 

Maja Ratyńska, dizajner z ciągotami do artystycznego recyklingu i eko-edukacji. Absolwentka ASP w Gdańsku, praca dyplomowa pod kierunkiem prof. J. Popka „Studium możliwości wykorzystania zjawiska dyszy wiatrowych na osiedlu Młyniec jako źródła energii odnawialnej” została zakwalifikowana na wystawę najlepszych dyplomów projektowych w roku akademickim 2006/2007 w Polsce.

Razem z Konradem Zientarą tworzy nieformalną grupę MRKK| design studio.

Najnowsze osiągnięcie to wyróżnienie „must have from Poland 2012” przyznane w ramach Łódź Design Festiwal za książeczkę niemowlęcą z serii akcesoriów i zabawek dla White & Black.

Więcej: www.maja.niezba.org, www.mrkk.pl

 

 

Maciek Salamon – artysta wizualny z Gdańska. Pracuje w Stoczni i na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. W przeszłości laureat licznych nagród na festiwalach filmowych na całym świecie ( Reykjavik, Tokyo, California, Amsterdam). Wokalista i autor tekstów w rodeopunkowej grupie Gówno. Grafik, ilustrator, świetny człowiek.

 

Snake / estern front soundNOsyste – Dj, organizator eventów, promotor muzyczny. Dj’ską przygodę zaczął w połowie lat 90. Założyciel Eastern Front SoundNOsystem, Om Narayana Sounds, współtwórca kolektywu NoDuckCREW skupiającego dj’ów, vj’ów oraz producentów eventów. Przez szereg lat związany z Kolonią Artystów (Młode Miasto), mieszczącą się na terenie Stoczni Gdańskiej.

Dj Snake charakteryzuje się szerokim spektrum muzycznym. Swobodnie porusza się w wielu różnych gatunkach muzycznych poczynając od elektroniki (idm), digital dub, dub techno poprzez dark psychedelic trance, jungle, ragga jungle, drum’n’bass, jump up, nu school breakbeat aż po grime, dubstep, filthstep i future garage. Jego ” konikiem ” jest nowoczesna muzyka zawierająca elementy hinduskiej i azjatyckiej muzyki etnicznej prezentowana na imprezach pod szyldem Om Narayana Sounds. Występował z wieloma wykonawcami, gościł w wielu klubach, imprezach open air na terenie Polski jak i za granicą.

Więcej: www.myspace.com/snakeeastern

 

Anna Steller – tancerka, performerka i choreograf. Na scenie występuje od 1993 roku. Od 1993 roku tańczy w Gdańskim Teatrze Dada von Bzdulow. Od 2003 roku współpracuje z Teatrem Patrz Mi Na Usta. Gościnnie występowała w Teatrze im. Gombrowicza w Gdyni i Teatrze Wybrzeże. W 2005 roku współzałożyła zespół Good Girl Killer. Obecnie wraz z Magdą Jędrą tworzy w zespole. W swoim dorobku zespół ma realizacje na zlecenie m.in CSW Łaźnia performans pt. Nieubłagane piękno katastrofy na wernisaż wystawy Telling the Baltic, Karlskrona 2012, Festiwalu Transvizualia: Lotta I Gula, Le Sni (2010, 2011), Festiwalu Grassomania Tożsamość miejsca w Galerii Miejskiej w Gdańsku (2009), Festiwalu Streetwaves: Dziewczynki w czerwonych buciakach, finisaż Łaźni Damskiej w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia Kronika Audiologiczna (2011). Od wielu lat tworzy spektakle taneczne, akcje, performance oraz performance typu site specific. Swoje spektakle prezentowała m.in. w Arts Station Foundation w Poznaniu (2009), Maat Festiwal w Lublinie (2011), Malta Festiwal w Poznaniu (2007, 2008), L1 Contemporary Dance Festiwal w Budapeszcie (2011), Body-Mind Warszawa (2005), Heineken Open’er w Gdyni (2005), Four Days w Pradze (2007). W 2003 roku otrzymała stypendium Dance Web na festiwalu Tańca Impulstanz w Wiedniu. Jest laureatką Nagrody Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców za spektakl Good Girl Killer. Od 2011 roku prezentuje swoje akcje performance w Centrum sztuki Współczesnej „Łaźnia” w Gdańsku. Od wielu lat bierze udział w projektach międzynarodowych. Współpracowała m.in. z teatrem 7273 z Genewy, Mariolą Brillowską (Hamburg), Nigelem Charnockiem w projekcie HAPPY.

 

Studio À Propos to niezależna, multimedialna pracownia projektowa, utworzona na terenie Młodego Miasta w 2004 roku. Początkowo SÀP mieściło się w Willi Dyrektora dawnej Stoczni Cesarskiej, która była zarządzana przez Teatr Znak. W tym okresie Studio wspierało studentów gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych z wydziałów Fotografii, Malarstwa oraz Architektury Wnętrz.

Kolejnym przystankiem SÀP był budynek Centrali w którym działało do ostatnich dni tego miejsca.

 

Michał Szlaga urodził się w 1978 roku w Gdańsku. W 2003 roku uzyskał dyplom z fotografii na gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Był pierwszym kolonistą – artystą, który wprowadził się na teren stoczni, na długo przed powstaniem Kolonii Artystów, bo już w 1995 roku rozpoczął jej eksplorację. Wnikliwa obserwacja i zdolności komunikacyjne z robotnikami stoczni zaowocowały powstaniem cyklu portretów bardziej lub mniej znanych pracowników stoczni. Szlaga sportretował ich w scenerii jeszcze działających bądź już ulegających degradacji hal. Cykl ten w 2007 roku przyniósł mu uznanie na prestiżowym konkursie fotograficznym – International Photo Awards, gdzie zdobył dwie pierwsze nagrody w kategoriach „Architektura” i „Ludzie”. Od momentu wygrania tego konkursu jego kariera nabrała tempa, miał wiele wystaw zbiorowych i indywidualnych, rozpoczął również współpracę z takimi periodykami jak „Przekrój”, „Newsweek Polska”, „Twój Styl”. Pomimo uznania, jakie osiągnął nadal czerpie inspirację ze stoczni, gdzie do chwili obecnej ma swoją pracownię.

 

Artur Trzciński urodzony w 1982 roku w Gdańsku, absolwent Uniwersytetu Gdańskiego. Dokumentalista, operator kamery, fotograf, twórca wideo-art i vj. Brał udział w projektach audio-wizualnych m.in. na terenie Stoczni Gdańskiej. Stypendysta Marszałka Województwa Pomorskiego, realizator dokumentacji wydarzeń kulturalnych w Gdańsku, m.in. Monumental Art – Europejski Festiwal Malarstwa Monumentalnego oraz festiwalu Streetwaves.

 

Tomek Wierzchowski, rocznik 78. Uważa iż sztuka jest wielowymiarowa i osnuta wieloma dziedzinami, które wzajemnie na siebie oddziaływają. Idąc tym tropem próbuje swoich sił w różnych dyscyplinach. Muzyk, malarz, twórca wideo, organizator wydarzeń artystycznych.

 

Jolanta Woszczenko – kuratorka. Od 2008 pracuje w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku. Działa również jako niezależny kurator w Stoczni Gdańskiej.

 

Sebastian Woźniak  studiował malarstwo i intermedia w Gdańskiej ASP, dyplom w 2002. Związany z gdańskim środowiskiem twórczym, współzałożyciel grupy „Znajomi Znad Morza” (Kuba Bielawski, Malina Tomaszewska, Anna i Adam Witkowscy, Tomek Kopcewicz). Zajmuje się malarstwem, instalacją i wideo.

 

Konrad Zientara – artysta multimedialny, architekt i wynalazca pracujący z powietrzem – ze światłem, dźwiękiem i z kształtem/przestrzenią. Za pomocą tych elementów bada i kreuje miejsca. Artysta związany z Kolonią Artystów w Stoczni Gdańskiej. Wraz z Mają Ratyńską współtwórca architektoniczno-dizajnerskiego tandemu MRKK oraz grupy twórczego nieładu – Niezależny Związek Bardzo Artystów NieZBA

Więcej: www.ksadhu.niezba.org

 

Alina Żemojdzin urodzona w 1982 w Radomiu, absolwentka gdańskiej ASP, roczna stypendystka szkoły filmowej FAMU w Pradze w Czechach. Performerka, rzeźbiarka, fotografka, graficzka. Brała udział w festiwalach performance, plenerach rzeźbiarskich, artystycznych warsztatach i projektach, realizowała wizualizacje do spektakli teatralnych. Stypendystka Marszałka Województwa Pomorskiego, zwyciężczyni konkursu na film promocyjny o CSW Łaźnia w Gdańsku. Mieszka i pracuje w Gdańsku.